Jaarplan 2024

Vele miljoenen Nederlanders hebben dankzij de Dutch Agri Food Week en World Food Day een kijkje in de keuken van de tuinbouw genomen. Dat blijkt uit cijfers over het bereik van beide evenementen, die in oktober plaatsvonden. De Greenport is partner van zowel de Dutch Agri Food Week als de World Food Day en is trots op het effect van beide evenementen.

Van  tot en met 20 oktober was de tweede editie van de Dutch Agri Food Week. Tijdens dit landelijke evenement delen partijen uit de agrifoodsector hun enthousiasme, kennis en kunde. Ondernemers, overheid en kennisinstellingen laten zien hoe zij werken aan veilig en gezond voedsel. De Dutch Agri Food Week wordt georganiseerd door founding partners Agrifood Capital, Food Valley NL, Greenport West-Holland en Brightlands Greenport Venlo – met support van de topsector Agri & Food.

Het programma van de Dutch Agri Food Week telde dit jaar ruim honderd evenementen. Een flink aantal daarvan vond plaats in de Greenport, zoals de Smart Fresh Tour, World Food Day, de Powerlunch en de Oostlanddag. Voor het volledige programma zie de website www.dutchagrifoodweek.nl.

Via social media en berichten in de pers over Dutch Agri Food Week werden gedurende een half jaar 12,9 miljoen mensen bereikt. Dit vertegenwoordigt een pr-waarde van 1,1 miljoen euro. Alleen al in oktober werden 7,19 miljoen mensen bereikt. De website www.dutchagrifoodweek.nl telde afgelopen jaar ruim 12 duizend unieke bezoekers.

World Food Day

Zondag 16 oktober was het wereldvoedseldag: de dag waarop wereldwijd stil wordt gestaan bij uitdagingen in ons voedselsysteem en met name bij de vraag: hoe zorgen we voor goed, veilig, voldoende en gezond voedsel voor iedereen? In Rotterdam werd wereldvoedseldag gevierd met het nieuwe festival World Food Day, georganiseerd door het ministerie van Economische Zaken, gemeente Rotterdam/Rotterdam Festivals, Rabobank, provincie Zuid-Holland en Greenport West-Holland.

World Food Day trok ruim 6.000 bezoekers. Ruim 1.200 mensen namen deel aan een van de excursies, zoals naar Tomatoworld en Bakker Barendrecht. De website www.worldfoodday.nl trok meer dan 14.000 unieke bezoekers. Via social media werden 42.000 mensen bereikt. Dit zorgde voor een pr-waarde van meer dan 1,3 miljoen euro. Online berichtgeving bereikte 15.000 mensen (pr-waarde: ruim 300.000 euro). Berichtgeving op radio, tv en in printmedia bereikte 17.000 mensen (pr-waarde: bijna 200.000 euro).

Enorm bereik

De Greenport is er trots op dat we partner waren van zowel de Dutch Agri Food Week als World Food Day, en dat we samen met de andere partners zo’n enorm bereik hebben weten te realiseren voor de tuinbouw.



Pin It on Pinterest