Jaarplan 2024

Ruim twintig professionals uit de tuinbouw namen afgelopen vrijdag deel aan een Powerlunch van Koppert Biological Systems en Greenport West-Holland in het kader van Dutch Agri Food Week. Centrale vraag tijdens deze lunch was: waar is de consument? Uit cijfers blijkt namelijk, dat de consumptie van groente en fruit achterblijft.  

De Powerlunch was programmaonderdeel van de Dutch Agri Food Week (DAFW) en vond plaats bij Koppert Biological Systems in Berkel en Rodenrijs. Tijdens een gezonde maaltijd werd onder leiding van directeur Corporate Marketing Peter Maes van Koppert Biological Systems gediscussieerd over gezonde voeding.

De tuinbouw is zeer goed in staat gezonde voeding te produceren, opende Maes, maar de consumptie daarvan neemt af. “Waar is de consument?”, vroeg hij zich af. In de daarop volgende discussie werden interessante invalshoeken en nieuwe oplossingen aangedragen. “Hoe bereik je consumenten die hun kinderen zonder ontbijt naar school sturen?”, vroeg een van de aanwezigen zich af.

In gesprek

De tuinbouw zou meer in gesprek moeten gaan met consumenten, zo vonden de meeste aanwezigen tijdens de Powerlunch. Zo bestaan er veel misverstanden rondom eten. Veel consumenten denken bijvoorbeeld dat pitjes van paprika’s giftig zijn en dat je komkommers moet schillen.

De Greenport was een van de organisatoren van World Food Day, op 16 oktober in en om Rotterdam. Op het Schouwburgplein stond een kas waarin de tuinbouw zich presenteerde. Consumenten hingen aan de lippen van een aanwezige aubergineteler. Een goed voorbeeld van hoe de tuinbouw in contact kan komen met consumenten in de stad.

Verleiden

‘De Powerlunch was een geslaagd initiatief”, aldus directeur Paul Koppert (Koppert Biological Systems) en programmamanager Jolanda Heistek (Greenport West-Holland). “Dit smaakt naar meer: de tuinbouw moet veel meer aansluiten op de belevingswereld van de consument. .Om bewust gezonder te eten, moet de tuinbouw de consument op een andere manier verleiden”

img_7058

Dutch Agri Food Week

De Powerlunch was programmaonderdeel van de Dutch Agri Food Week (DAFW). Tijdens de DAFW deelden partijen uit de agrifood hun enthousiasme, kennis en kunde met de samenleving. Dat gebeurde tijdens tientallen evenementen, verspreid over het land. De Dutch Agri Food Week vond dit jaar plaats van 12 tot en met 25 oktober en is een initiatief van Topsector Agri & Food, Food Valley NL, AgriFood Capital, Brightlands Greenport Venlo en Greenport West-Holland.

In de Greenport waren meer aansprekende activiteiten, zoals de Smart Fresh Tour (foodprofessionals uit zes landen kregen een bustour langs een aantal tuinbouwbedrijven), ‘Discover Dimensions in Food’ (een seminar van studenten van Inholland over 3D-geprint voedsel), de Masterclass Voeding & Duurzaamheid (met o.a. hoogleraar Olaf van Kooten) en World Food Day (een festival dat een kijkje in de keuken van voeding gaf, opkomst: 6.000 consumenten).

Over Greenport West-Holland en Koppert Biological Systems

Greenport West-Holland is het regionale samenwerkingsverband tussen overheid, bedrijfsleven, onderwijsinstellingen en kennisinstellingen. Koppert Biological Systems ontwikkelt natuurlijke, veilige oplossingen die de gezondheid, weerbaarheid en productiviteit van gewassen verbeteren. Samen organiseerden ze een Powerlunch over de kruisbestuiving tussen gezondheid en voeding.

img_7024



Pin It on Pinterest